woensdag 22 november 2017

RIJKSMUSEUM!!!

Op dinsdag 21 november was het dan eindelijk zover: onze lang verwachte reis naar onze hoofdstad Amsterdam om daar een bezoek te gaan brengen aan het Rijksmuseum. Dit alles in het kader van de geschiedenislessen over 'de Gouden Eeuw'.
Ik ga alvast maar verklappen dat het een FAN-TAS-TI-SCHE dag was! Wat hebben we genoten.
Maar eerst een chronologisch verslag van de dag zelf.
We kwamen op de gewone tijd op school en die tijd hadden we ook wel nodig om eerst nog wat goede afspraken te maken. Eigenlijk normale, simpele afspraken: hoe gedraag je je in de trein, op straat in het museum, enz. Dat ging allemaal goed.
Toen begon dan eindelijk De Grote Reis: om klokslag kwart over 9 stapten we in Boxmeer op de trein. Er waren goede afspraken gemaakt over de groepjes, gelukkig waren we met een aantal fijne en goede begeleiders: de moeder van Max, juf Tineke, juf Erna, juf Sanne en ikzelf. We zaten nog maar nauwelijks in de trein of de eerste computerspellen kwamen al voor de dag:

In Nijmegen maakten we de overstap naar een heuse dubbeldekker. We konden gezellig met elkaar boven in de trein zitten.

De reis verliep voorspoedig en zonder vertraging kwamen we rond 11:00 uur aan op station Amsterdam Amstel. We hadden expres voor dit station gekozen, omdat het hier rustiger was dan op het Centraal Station van Amsterdam. Dat klopte inderdaad ook. Eerst door de poortjes en daarna moesten we even wachten op de tram, lijn 12 zou ons naar het Museumplein brengen. Het liep allemaal gesmeerd, ook de reis in de tram. Voor sommigen was dit de eerste keer in een tram, dus een hele belevenis.

Omdat alles zonder vertraging was verlopen, waren we meer dan ruim op tijd bij het Rijksmuseum in de buurt: rond 11:45 uur waren we er al. Eerst aten we maar eens rustig ons brood op. Daarna gingen we even spelen in een speeltuintje in de buurt:

Bij de bekende letters van 'Iamsterdam' maakten we een paar leuke foto's.

Maar... daarna hadden we nog tijd over. Tijd voor een wandelingetje in de buurt van het Rijksmuseum. Voor sommigen al een heel spannende ervaring. Ze keken hun ogen uit.
Rond 13:00 uur meldden we ons toch alvast bij het Rijksmuseum. Dat was wel fijn: konden we even uitrusten en nog wat eten en drinken naar binnen werken voordat de rondleidingen konden beginnen. Het eten en drinken deden we in een aparte ruimte:
Maar toen.... om iets voor 2 uur, werden we gehaald voor de rondleiding! De klas was verdeeld in twee groepen. Iedere groep (van zeven kinderen dus) kreeg een rondleider.
Tsja, wat moet ik daar nog meer over vertellen.... De rondleiding was fantastisch met geweldige kinderen die aan de lippen hingen bij de gidsen. Het hoogtepunt was natuurlijk 'De Nachtwacht' van Rembrandt. Ikzelf heb het nu een paar keer mee mogen maken, maar het blijft een onbeschrijfelijke ervaring als je op een paar meters afstand van dit wereldberoemde schilderij zit. Hier werden veel foto's gemaakt:

Een ander, wereldberoemd schilderij, is 'Het Melkmeisje' van Johannes Vermeer. Ook daar kregen we een fijne uitleg over het schilderij.

Ook kregen we uitleg bij dit schilderij:

Want dit schilderij vertelt heel veel over rijk zijn: aan wat je at, konden mensen zien hoeveel geld je had.

Bij weer een ander schilderij, mocht Marleen even voelen wat zij dacht waar de stof van gemaakt was van een meisje op een schilderij (helaas ben ik vergeten hier een foto van te maken):

Maar niet alleen schilderijen werd bezocht, want het ging natuurlijk niet alleen over kunst in de Gouden Eeuw. Er werd volop oorlog gevoerd in die tijd, vooral met de Engelsen. Daar werd ook het een en ander van bekeken:

Een beroemd schilderij van Michiel de Ruyter, de bekendste zeeheld uit de Nederlandse geschiedenis.

Als toetje op de taart, mochten we nog even kijken in de speciale collectie van het Rijksmuseum. Zalen vol met boten en met wapens. Dat was natuurlijk helemaal bijzonder.

De rondleiding vloog voorbij, zo interessant was het. En dat zeiden de kinderen na afloop ook: "wat ging het vlug!"
Tenslotte mocht iedereen nog wat kopen in de museumwinkel. En daarna... moesten we weer terug. Maar niet nadat we van de medewerkers van het Rijksmuseum veel complimenten hadden gekregen over hoe goed onze klas het gedaan het tijdens het bezoek!

In de trein was het op de terugreis drukker dan op de heenweg, logisch want we reisden nu in de spits. En ook de kinderen waren wat drukker, maar ach, vervelend werd het nooit!

We kijken terug op een gigantisch mooie dag. En alle begeleiders: heel erg bedankt!

1. Het was een fantastische dag met veel indrukken. De kinderen en wij hebben genoten. Gr Juf Tineke

2. Wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest, Thijs heeft volop genoten. Bedankt voor deze gezellige dag voor de kinderen.

3. Beste allemaal,

Het was een top dag! Het was gezellig én leerzaam. Heel speciaal om dit zo samen te doen. Groetjes Erna

4. Wat een prachtig verslag is er van die dag geplaatst,...top!